Hoe is Sophos Central gelicensed?

Hoe is Sophos Central gelicensed?

Sophos Central is één cloud-beheeroplossing voor al uw Sophos next-gen technologieën: endpoint, server, mobiel, firewall, ZTNA, e-mail, en nog veel meer.

Aantal licensies

Binnen Central producten wordt een duidelijk onderscheid gemaakt tussen het tellen van eindpunt en server/devices licenties. De volgende Central producten zijn gelicenseerd per gebruiker:

  • (CIXE) Central Intercept X Essentials
  • (CIXA) Central Intercept X Advanced
  • (CIXAXDR) Central Intercept X Advanced met XDR
  • (CW7-SUP) Extended Support voor W7/8.1/2008 R2/2012/2012 R2
  • (CZTNA) Central Zero Trust Network Access
  • (CIXMOB) Central Intercept X for Mobile
  • (CMS) Central Mobile Standard
  • (CMA) Central Mobile Advanced
  • (CDE) Central Device Encryption
  • (CPHISH) Central Phish Threat
  • (CEMA) Central Email Advanced

De volgende producten hebben geen licentie per gebruiker, maar per server:

  • (SVRCIXE) Central Intercept X Essentials voor Server
  • (SVRCIXA) Central Intercept X Advanced voor Server
  • (SVRCIXAXDR) Central Intercept X Advanced voor Server met XDR
  • (SVRCIXAMTR-STD) Central Intercept X Advanced voor Server met XDR and MTR Standard
  • (SVRCIXAMTR-ADV) Central Intercept X Advanced voor Server met XDR and MTR Advanced

Sophos Central Wireless, gelicentieerd per toegangspunt staat niet in de lijst omdat het gratis is.

*Het is aan te raden uw licenties niet te mixen, maar dezelfde licentieversies te gebruiken voor al uw eindpunten en servers die u via de Central Admin console beheert.

Of het nu gaat om licenties geteld per gebruiker of per server, we onderscheiden 3 verschillende stromen: nieuwe aankoop, verlenging en een uitbreiding of wijziging van de licenties (mid-term upgrade).

Nieuwe aankoop

Centrale licenties zijn verkrijgbaar als 1-, 2- of 3-jarig abonnement. Meer jaren zijn beschikbaar door de beschikbare licenties te combineren of maandelijkse abonnementen toe te voegen. Wanneer u voor de eerste keer een Sophos-product aanschaft, vereist de Sophos-bestelverwerking op elke PO volledige eindgebruikersgegevens die het volgende omvatten:

  • Volledige bedrijfsnaam van de eindgebruiker
  • Volledig verzendadres van de eindgebruiker (waar de licenties moeten worden ingezet)
  • Contactnamen en e-mailadressen voor de levering van licenties

Let op: gratis e-mail (Gmail®, Yahoo!®, enz.) wordt niet geaccepteerd en moet een privédomein van het bedrijf van de eindgebruiker zijn om het bewijs van levering te helpen verzekeren en te voldoen aan export- en sanctieregelgeving. Een reseller e-mail wordt niet geaccepteerd als u de licentie van de eindklant bij uw bedrijf als reseller wilt registreren.

*In het Sophos-prijzenboek maakt Sophos onderscheid tussen eindklanten die normale bedrijven zijn (COR) corporate, (EDU) onderwijsinstellingen en (GOV) lokale of federale overheden.

Verlenging

Een “strait-renewal” optie gaat ervan uit dat u de verlopen licentie vernieuwt zonder veranderingen in gebruikers, servers of apparaten. Verlengingen worden berekend op een bestaande licentie-ID. Echter, volgens het Sophos vernieuwingsbeleid mag de bestaande licentie niet langer dan 1 jaar verlopen zijn. Als u langer dan een jaar wacht op de verlenging van uw licentie, zult u een nieuwe licentie moeten aanschaffen. Houd er rekening mee dat de meeste licenties met terugwerkende kracht worden verlengd vanaf de dag dat de licentie is verlopen!

Uitbreiden (tussentijdse upgrade)

Een centraal account heeft slechts één licentienummer. En als er nieuwe producten zijn, hogere of lagere hoeveelheden die moeten worden gewijzigd of vernieuwd, dan heeft Sophos absoluut het licentie ID nummer nodig om een geldige mid-term upgrade prijsopgave te berekenen.

Op een bestaand Central admin account kan geen nieuw licentienummer van hetzelfde product(en) worden geactiveerd.

We merken op dat extra gebruikers als nieuw worden aangeschaft, zonder het centrale licentienummer bij de bestelling te vermelden. Wanneer de reseller of eindklant de licentiesleutel probeert te activeren lukt dit niet omdat de link er niet is in de Central admin console. Zorg er daarom voor dat wanneer er een bestaand Central account is, dit licentienummer bij de order vermeld wordt. Deze licentie is per product en kan gevonden worden door op uw naam te klikken rechtsboven in de Central console.

Indien u verdere informatie wenst, aarzel dan niet om Kappa Data te contacteren!

Geen reacties

Geef een reactie