28 mei Terugblik op Extreme Connect: de lancering van Platform ONE
Van 19 tot 22 juni vond het jaarlijkse Extreme Connect event weer plaats. Dit jaar in het bruisende Parijs, een event vol met nieuwe inzichten en introductie van nieuwe technologieën.
Extreme Networks Platform ONE
Het werd al snel duidelijk dat dit jaar in het teken stond van AI, meer specifiek Platform One. Platform One is het nieuwe product van Extreme Networks die AI combineert met networking en security, en dit in een overzichtelijk cloudplatform.
Platform One is nu beschikbaar in limited availability, en zal later dit jaar (Q3CY25) beschikbaar zijn voor het brede publiek.
Uiteraard is AI tegenwoordig overal, iedereen spreekt erover en heeft wel een vorm van AI in zijn producten. Extreme Networks heeft hier wat meer informatie over gegeven, meer bepaald de verschillende types AI die ze introduceren in hun platform, namelijk: conversational AI, multimodal AI en agentic AI. Samen zorgen deze technologieën ervoor dat het netwerk meer geautomatiseerd wordt, en ook beter inzichtelijk wordt. Deze onderliggende architectuur zorgt ervoor dat al de data die momenteel al beschikbaar is rond het netwerk geïnterpreteerd wordt en inzichtelijk wordt. Dit over de volledige lijn (switching, routing, wireless, SD-WAN) en zelfs aan de hand van integraties ook voor third parties.
Service Agent
Tijdens de keynotes werd ook de Service Agent geïntroduceerd. Service AI Agent is een tool die op zoek gaat naar mogelijke netwerkproblemen. Het maakt gebruik van menselijke redenering om live te gaan troubleshooten. Bijvoorbeeld als een toestel niet in staat is om met het netwerk te connecteren gaat de Service agent als een mens een troubleshooting sessie starten. Hij gaat stap voor stap door verschillende checks die hij aan de hand van data gaat uitvoeren.
Wat echt wel knap is dat je als netwerkbeheerder een volledig rapport krijgt met wat er juist allemaal fout ging, wat de reden hiervoor is en hoe het probleem opgelost kan worden. Het systeem is zelfs in staat om het probleem op te lossen, maar vraagt hier steeds goedkeuring voor. Dit noemt HITL (Human In The Loop), waar de mens dus altijd de opdracht geeft om iets wel of niet te doen qua aanpassing.
Uiteraard is het ook mogelijk om GTAC bepaalde zaken te vragen aan de hand van de Service AI Agent. De conversatie en bijbehorende data wordt dan gedeeld met het GTAC team zodat er automatisch een case wordt aangemaakt. Wil je liever zelf aan de slag maar wil je wat inzicht krijgen in de documentatie van Extreme Networks, dan zoekt AI Expert in 10.000’en support documenten, troubleshooting guides en artikels om jou de juiste info aan te leveren met bronvermelding.
Platform ONE is ondertussen ook al eventjes aangekondigd en ook uitgebreid getest door meer dan 100 klanten in het early access programma.
AI Canvas – Visualisatie
Een ander AI onderdeel van Platform ONE is AI Canvas. AI Canvas is in staat om een live dashboard aan te bieden die volledig gebouwd wordt aan de hand van opdrachten door de gebruiker. Door conversationeel duidelijk te maken welke zaken je wenst te zien op het dashboard kan je jouw eigen dashboard creëren. Deze dashboards kun je opslaan, aanpassen en in een handomdraai delen met collega’s.
Daarnaast zijn er uiteraard ook een heel aantal standaard dashboards beschikbaar die op een eenvoudige manier visualiseren welke alerts er momenteel actief staan. Je kan steeds doorklikken om vanuit een alert tot het device (AP, switch) of de user alle informatie in te kijken.
Visualisatie is heel belangrijk om snel inzicht te krijgen in de staat van het netwerk. Daar zijn ook heel wat verbeteringen aangebracht in Platform ONE. Nieuwe features zoals geo maps, interactieve overlays en gedetailleerde topologiën maken het makkelijk om in te zien hoe de fysieke infrastructuur in elkaar zit maar ook de services die bijvoorbeeld in een Fabric netwerk actief zijn.
Dit visualisatieaspect is heel belangrijk voor Fabric klanten. In grote campusnetwerken is het belangrijk om een overzicht te krijgen over de fysieke topologie (welke links zijn er, wat zijn de snelheden, is er voldoende redundantie). Klanten die ExtremeCloud SD-WAN gebruiken om Fabric over SD-WAN te voorzien, kunnen ook inzicht krijgen in de Fabric over SD-WAN links. Naast fysieke topologie kan je ook de services (L2, L3) visualiseren en inzichtelijk krijgen hoe Fabric services met elkaar verbonden zijn.
Dit is allemaal mogelijk via uitgebreide filters, dus manueel, maar je kan ook aan AI Expert vragen om bepaalde zaken te visualiseren.
Fabric Cloud management in Platform ONE
Extreme Networks Fabric Connect is gigantisch populair onder het Extreme Networks clienteel. Netwerkbeheerders die starten met het Fabric concept zijn volledig overtuigd van de technologie, en willen liefst niets anders meer. Het enige waar er nog verbeteringen konden zijn was het centraal management. Momenteel is ExtremeCloud IQ – Site Engine, het netwerk management systeem (NMS) van Extreme Networks, het centraal managementsysteem van Extreme Networks. Dit is een krachtig pakket dat in staat is om heel veel verschillende dingen te doen (management, visualisatie, backup, update, workflows,…). Het enige nadeel was dat het on-prem is en heel veel klanten richting de cloud willen gaan.
Extreme Platform ONE introduceert Fabric Cloud Management en visualisatie. Dit zorgt ervoor dat de kracht van Fabric nu gecombineerd wordt met Cloud management en AI binnen Platform ONE.
Hardware
Geen krachtig cloudplatform zonder krachtige hardware natuurlijk. En ook voor dit aspect bleven Extreme Networks klanten niet op hun honger zitten.
Qua wireless netwerk zijn er nieuwe WiFi 7 access points geïntroduceerd, waaronder de AP4020 en de outdoor AP4060. Langs de wired zijde is er een nieuwe high-capacity 7830 en 8730 switch gelanceerd (400G Core en DC) en een compacte 5320 fanless switch.
Security
Geen netwerk zonder security. Daarom zit Universal ZTNA nu ingebakken in Platform ONE onder de hoed van Extreme Platform ONE Security. Alles waar je reeds van hield binnen UZTNA, uitgebreid met extra functies en AI in hetzelfde platform waar je ook je netwerk in beheert en troubleshoot.
Aan de hand van AI Expert kan je eenvoudig via conversaties je policies aanmaken (bv. Geef Jan toegang tot de ERP applicatie) of kan je de huidige policies laten nakijken op security issues of optimalisaties laten voorstellen.
Als MSP wil je graag een globaal overzicht over je klanten. Met Platform ONE MSP kan je een bovenliggend dashboard krijgen waar al je klanten worden samengevat. Alle functionalitenten van Platform ONE kan je gebruiken met alle onderliggende klanten samen. Zo krijg je een globale inventory, zicht op EoL/EoS/EoSM, overzicht van licenties en contracten,…
Daarnaast heb je ook een samenvattend dashboard van alle AI geverifieerde alerts over alle klanten heen.
Wijs eenvoudig licenties toe, schrap licenties, en krijg een maandelijkse factuur.
Samengevat
Extreme Networks Connect 2025 ging vooral rond alle nieuwigheden binnen Platform ONE. Er staan veel baanbrekende technologieën voor de deur rond AI (Service Agents, AI Expert, AI Canvas), visualisatie (Fabric visualisatie, overlay technologieën om fysieke topologie tot services te visualiseren), prioritisatie (het “morning cup of coffee dashboard” dat enkel de belangrijkste alerts in een oogopslag weergeeft, MSP dashboard) en nog veel meer.
In 2025 is security niet meer weg te denken in een performant netwerk, daardoor zit Extreme Platform ONE Security (UZTNA) nu ingebakken in Extreme Platform ONE. Maak NAC en ZTNA policies in een handomdraai en gebruik AI om snel policies te maken of te laten nakijken.
Dit samen met nieuwe performante hardware toont aan dat ook in 2025 Extreme Networks opnieuw staat voor innovatie en technologische vooruitgang.
Geïnteresseerd in Extreme Networks of meer weten? Neem contact met ons op via [email protected].
Geen reacties